Att hitta den rätta nivån

Det är då rakt inte den lättaste uppgiften att ta sig an när man ska välja nivå för sina studier. För lätt är inte speciellt skoj, för då blir det ingen utmaning och man ser ingen förbättring, och för svårt är enbart jobbigt då det blir svårt att följa med på lektionerna.Efter att jag hade gjort provet första dagen (som är för att placera in elever i rätt grupper) så fick jag välja mellan två olika grupper, en lite lättare där jag skulle få repetera vissa saker och sedan gå upp och en annan lite svårare grupp. Jag valde då den lättare för att känna på, och för att inte behöva ”byta ner mig”. Det om något skulle varit deprimerande. Usch! Haha.


Nu, efter några dagar, så har jag nog bestämt mig för hur jag ska göra med allt. Jag sa ju tidigare att jag skulle tenta av en kurs och sedan gå upp en nivå, det har dock hunnit ändras. Lärarna tyckte att jag skulle byta grupp, då jag låg betydligt längre fram än de övriga i vår grupp. Så nu ser det ut som så att jag på måndag börjar en grupp som är nivån över mig. De har dock bara en (eventuellt två) vecka kvar, sedan skriver de upp och de som får godkänt går upp till nivån ”avancerad spanska”, så planen är att jag byter upp ytterligare en nivå efter det provet.


Vissa lektioner är ”svåra” även på de lättare/medel-nivåerna, men då handlar det mest om att ord inom ett visst område är svåra. Glosor som man helt enkelt aldrig lärt sig. Det skapar naturligtvis osäkerhet, eftersom man vill kunna ALLT på en nivå innan man byter upp till nästa. Man vill känna att allt är lätt. Dock är det svårt att utvecklas om allt nytt man får lära sig är en himla massa nya ord. Så jag prioriterar helt enkelt att öva mer tal och grammatiska moment (på högre nivå), och håller tummarna för att orden kommer när jag behöver dem.


Kommentarer

» All reklam och spam raderas omedelbart!

» Alla foton på bloggen är tagna utav mig om inget annat anges. Det är absolut förbjudet att ta dessa bilder utan tillstånd!
© COPYRIGHT Hanna Edholm

» Var trevlig! Behandla andra som du själv önskar bli behandlad.


Kommentera inlägget här:

» Namn
» Mail (publiceras ej)
» Blogg

» Kommentar

Trackback
Hanna!
Personligt
Personligt bloggar
Personligt
RSS 2.0