Att ta ställning i tobaksfrågan

Det där med rökning har jag alltid haft svårt för. Ja alltså inte för min egen del. Ända sedan jag var liten har jag haft min morfar som förebild - han har inte testat en enda cigarett i hela sitt liv - och när jag var 12 år bestämde jag mig för att bli precis som honom. Egentligen spelar det mig ingen roll vad andra gör med sina liv, det är trots allt upp till var och en att bestämma, men jag uppskattar inte när man som icke-rökare blir drabbad av rökares handlande. Ta som exempel en busskur när det regnar ute - alla står och trycker ihop sig och EN bestämmer sig för att röka. Alltså. Hur tänker personen!? Sådant gör mig lite smått galen.
 
Sedan har vi det där med gravida rökare. Det är inte heller min ensak egentligen (så länge det inte drabbar mig eller någon i min närhet såklart), men jag kan faktiskt inte låta bli att bli tvärförbannad på hela grejen. Varför gör människor så? Beroende ja, så mycket förstår jag också, men inget kan någonsin rättfärdiga det i min värld. Inget. Lika arg blir jag när jag ser föräldrar ute på promenad med barnvagn och så blåser de rök rakt in i vagnen med den lilla bebisen. Om man redan varit rökfri i 9 månader kan det väl inte vara så svårt att avstå ett tag till - eller? Något där i tankeverksamheten måste ha gått fel. Fast så är det ju som sagt inte min ensak.
 
Jag är inte något stort fan av snus heller för den delen, men nog kan jag från mitt perspektiv se en del klara fördelar med det i jämförelse med cigaretter. Eller åtminstone en stor fördel - man skadar bara sig själv och inte sin omgivning. Sverige är ju ett undantagsfall när det kommer till EU:s snusförbud, men om det nya förslaget för tobaksdirektivet träder i kraft innebär det en ganska stor begränsning i vad som blir tillåtet på marknaden. Vad jag tycker om det? Jo, för mig personligen känns väl principen att minska tobaksförbrukningen inte helt dum. Samtidigt kan jag tycka att fokus i första hand borde läggas på att få bort cigaretter - som skadar mer både ur individ- liksom omgivningsperspektiv.
 
Det finns som de flesta vet en enorm marknad för tobaksindustrin idag (det är dessutom synnerligen enkelt att få tag på saker numera - man kan ju till och med köpa snus på internet) och som ni kanske förstått är jag inte precis för någon del av det, men om jag skulle välja ser jag ju hellre att folk runt mig snusar än röker. Definitivt.
 
Hur resonerar ni i den frågan?

Kommentarer

Josefine

Postat 2013-02-11 12:58:43

Håller med dig till 100%!

Svar: Åh, kram på dig Josse och tack för kommentaren! :)
Hanna

Anonym

Postat 2013-02-11 13:12:14

Det har ännu aldrig bevisats att passiv rökning leder till hälsovådliga effekter, och det handlar alltså exklusivt om din "rätt" att undvika ett obehag.

Jag tycker exempelvis det är jobbigt när någon äter en riskaka bredvid mig på bussen. Jag vill inte förbjuda det, men jag blir ändå förbannad-

När det kommer till rökning under graviditet borde det absolut förbjudas och bötläggas - det kanske inte behöver vara en lag som poliser aktivt följer upp, men bara det faktum att lagen finns där och att försäljare inte ger cigaretter till gravida kvinnor kan mycket väl ha en positiv effekt. Men jag tycker dessutom det borde vara olagligt med transfetter och färgämnen för gravida kvinnor...så att

// michael. hoppas du har det fint :)

Svar: Jag skulle nog ändå säga att det finns en hel del som pekar på att passiv rökning skadar. Det är inte för inte som lagen mot att röka inomhus på offentliga platser klubbades igenom, och om man gogglar det finns hur många ”foskning visar på-svar” som helst rörande passiv rökning. ;)
Haha, nä det finns ganska många saker som jag helst såg att människor runt mig undvek (riskakor just är faktiskt inte med på min lista, haha ;) men poängen är densamma). Men just rökning får jag om inte annat känslan av att det skadar mig. Och det gillar jag inte alls.

Och absolut. Graviditet är ett kapitel för sig, och där kan man säga mycket om vad folk borde och inte borde få göra. Vissa borde kanske inte ens få skaffa barn i första hand – om vi ska drar det till det extrema. Men i detta fallet var det bara just rökningen som jag ville lyfta fram, även om jag helt håller med dig. :) Och ja, en lag inom det området hade nog inte varit helt dum nej.

Tack för din kommentar Michael, och hoppas du har det minst lika fint :)
Hanna

Matilda

Postat 2013-02-11 18:06:14
Blogg: http://matildalinneaforslund.blogg.se

För min egen del spelar det ingen roll, jag har aldrig rökt eller snusat och kommer inte börja med det heller. Jag kan bli irriterad över att man blir utsatt för folk som röker och jag gissar att jag skulle bli ännu mer irriterad om jag hade barn som blev utsatta för det. Dock tycker jag, som med mycket annat, att det är upp till alla att bestämma själva (så länge det inte skadar någon annan). Har de respekt för att folk (jag) inte vill andas in röken har jag respekt för att de väljer att röka.

Svar: Absolut, håller med dig. :) Mig personligen kvittar det ju - just eftersom jag inte heller ägnar mig åt något av det. Hade inte jag (eller andra) blivit drabbade av röken så hade det inte spelat någon som helst roll. Men det är väl just där min sko klämmer, att jag inte alltid kan välja att slippa undan röken.
Hanna

Isabelle

Postat 2013-02-12 22:20:06
Blogg: http://mammaspyre.blogg.se

Vilken jättefin blogg! Och jag håller med dig till fullo. Det är absolut upp till var och en om man väljer att röka, men vanligt hyffs tycker man rökare borde förstå (ang röka bland andra osv) Kan störa ihjäl mig på sånt. Har rökare i familjen så dömer ingen då dom är lika underbara för det, men som sagt. Vanligt hyffs i folksamlingar vore ju kanon. Likaså gravid/mammor DET är vidrigt! Det borde inte vara lagligt ens. Ser jag nån gravid eller mamma med barnvagn får dom onda ögat. ;) Dom bryr sig säkert inte, men jag bara måste!

Svar: Nej men tack snälla vad roligt att du tycker! :) Ja absolut, så länge det inte drabbar andra ska man såklart få välja själv. (Många av mina vänner röker också, och nog tycker jag inte sämre dem för det - så där är jag definitivt med dig.) Och onda ögat är det minsta de förtjänar minsann! ;) kram på dig och tack för den fina kommentaren :)
Hanna

» All reklam och spam raderas omedelbart!

» Alla foton på bloggen är tagna utav mig om inget annat anges. Det är absolut förbjudet att ta dessa bilder utan tillstånd!
© COPYRIGHT Hanna Edholm

» Var trevlig! Behandla andra som du själv önskar bli behandlad.


Kommentera inlägget här:

» Namn
» Mail (publiceras ej)
» Blogg

» Kommentar

Trackback
Hanna!
Personligt
Personligt bloggar
Personligt
RSS 2.0