Midsommar i den småländska idyllen

För att fira årets midsommar på bästa tänkbara sätt packade vi in väskor, tält och min lillasyster i bilen och åkte ner till vackra Småland och min pappas sida av släkten. Sådana helger är det svårt att klaga på livet (om nu det skulle vara något att sträva efter).
 
 Vi tog årets första(!) dopp i sjön. Pinsamt sent, jag vet! Men ändå, bättre sent än aldrig som vi brukar säga.
 
Vi åt fantastisk mat och andra godsaker inne på den lövade logen, och precis utanför traskade fina kossorna runt. Inte illa att ha kossor som lunchdejt! Jag menar, vem vill inte få snacka lite "muuu-iska" medan man moffar i sig god mat?
 
Alla, stora som små, hjälpte till med projektet "pynta midsommarstången och binda kransar", och efter ett visst mått av kånkande och släpande hade den yngsta generationen sett till att stången stod prydligt där den skulle. 
 
Farmor dammade av fiolen och spelade en tjusig trudilutt. Resten av oss såg till att komma in i rätt stämning och sedan körde vi på med alla tänkbara varianter av dans runt stången. Om någon kunde texten? Njaa. Om vi kunde de rätta rörelserna? Eh, nä. Om vi hade trevligt ändå? Absolut. Det är väl lite det som är charmen med dans på midsommar - ingen vet hur det egentligen ska vara så man kör på i sin version och förhoppningsvis är den hyfsat synkroniserad med resterande del av sällskapet.
 
Och så fanns det såklart plats för lite kärlek också. ♥ 
 
Alltså, hur vackert är det inte där nere? Det är så fint att jag tror jag smäller av. Även den (förhoppningsvis) hårigaste individen i sällskapet fick en krans och hon njöt nog minst lika mycket som oss andra av att få fira midsommar i så fantastisk miljö. Helt magiskt!
 
Bara glada miner så långt ögat kunde nå. Och lite till. Även farfar hängde minsann med i modellandet där i kohagen mellan storhuset och lilla torpet.
 
Ett totalt misslyckat försök (som sedan spårade ur) till att återskapa en systerbild som har flertalet år på nacken. Nåja. Bättre lycka nästa gång!
 
Ja och så ställde vi upp för den traditionsenliga bilden på syskon, kusiner och sysslingar i olika kombinationer. Det är allt annat än enkelt att få till en bild där alla (framförallt barn) syns och tittar i samma kamera, vid samma tillfälle, utan att blinka och utan att göra några andra grimarser. Allt annat än just enkelt. Att dessutom få med bebisar i de svängarna - totalt omöjligt.
 
Kvällen avslutade vi med middag på logen och barnlek liksom bollspel ute på gården. Man kunde verkligen haft en betydligt sämre midsommar, det är ett som är säkert. Vi är så tacksamma och glada för alla fina människor runt oss! Lyckligt lottade tror jag vi kan kalla det. Väldigt lyckligt lottade. 

Kommentarer

Nicole

Postat 2013-06-27 18:54:14
Blogg: http://bynicole.blogg.se

Ser underbart ut! och vilken söt farfar du har. haha :')

Svar: Vi kan verkligen inte klaga! Åh farfar ja, han är inte fy skam! :)
Hanna

basebollivet.blogg.se

Postat 2013-06-27 21:18:10
Blogg: http://basebollivet.blogg.se/

Bilder som dessa gör det svårt att inte sakna sommarsvwerige en aning. Fantastiska. Och ni kan vara det sötaste paret som finns. Too. Darn. Cute.

Svar: Det kan jag tänka mig. Svenska sommaren ÄR verkligen speciell och väldigt vacker :) Fast du har det nog inte alltför illa på andra sidan vattenpölen heller ;) Nej men åh, nu blir jag ju sådär fnissig - tack! <3
Hanna

Anonym

Postat 2013-06-30 16:55:17

Åh vad idylliskt och fint, dröm- midsommar ju:) bröllopsrapport kommer framöver, men jag kan säga som så att jag är helt hög på hur fantastisk dagen blev :,D Vi pratar och pratar om dagen och kommer ständigt på nya saker som någon sa, gjorde eller som vi är tacksamma över. Förstår precis dina lyckobubbliga känslor till Er stora dag. Kram

Svar: Åh, maaaaagiskt! Jag blir alldeles lycklig och fnissig här borta - vet ju precis hur ni känner nu. :') Underbara bubblan som man inte ser något slut på. Det förtjänar ni! Njut och ta hand om varandra. Och GRATTIS till att nu få säga man och fru på riktigt! :') Bamsestor kram!
Hanna

» All reklam och spam raderas omedelbart!

» Alla foton på bloggen är tagna utav mig om inget annat anges. Det är absolut förbjudet att ta dessa bilder utan tillstånd!
© COPYRIGHT Hanna Edholm

» Var trevlig! Behandla andra som du själv önskar bli behandlad.


Kommentera inlägget här:

» Namn
» Mail (publiceras ej)
» Blogg

» Kommentar

Trackback
Hanna!
Personligt
Personligt bloggar
Personligt
RSS 2.0