Tankar på utbildning

Jag har varit inne på flera olika linjer att studera när jag väl haft min "lediga tid" och avklarat mina resor. Först var det veterinär som gällde, tills jag gick över i ekonom-/juristtankar.. Sedan bytte det till socionom och sedan tillbaka till jurist.. Himla förvirrat måste jag erkänna. Nu har jag dock skickat in min ansökan till socionomprogrammet med start i vår. Haha. Inte precis vad jag hade tänkt mig, men jag kan ju alltid tacka nej senare. (Kommer in gör jag med 100% säkerhet, så det är bara frågan om vad jag egentligen vill.)

Jag tycker verkligen att jurist verkar superintressant att läsa till men det finns fortfarande vissa nackdelar. Dels är det enbart intagning på hösten, vilket gör att jag får ett halvår över där jag inte vet om jag får möjlighet att jobba. Om inte "kastar jag bort" tid på att bara gå hemma och göra inget. Det är verkligen inte min stil. Usch nej! Jag måste ständigt ha planer och mål för livet. Det handlar också om det faktum att jag inte kan garantera en plats på juristprogrammet, för mina betyg skulle inte ligga med sååå stor marginal över. Och då måste jag göra högskoleprovet i vår för att öka mina chanser. Men om det ändå inte hjälper? Om jag inte blir antagen på juristprogrammet trots allt, och jag dessutom inte haft ett jobb? Då kommer jag hur som helst läsa inte på socionomprogrammet, med den skillnaden att jag slösat bort onödigt mycket tid. Jag har alltid tyckt att det kändes jobbigt att ta en paus från studierna. Jag var velig från första början med allt kring Spanien och språkstudier, då jag inte ville missa så mycket "vanlig studietid". Tänk då om jag slösar bort 8 månader på att gå hemma och slappa! Haha.

Dessutom känner jag att det vore trevligt att ha ett en utbildning som åtminstone ger mig möjlighet att arbeta inom något specifikt område utomlands (om än bara för en kortare period). Beroende på exakt vad jag läser så känns det som jag blir ganska bunden till Sverige om jag läser till jurist. Jag vill ju trots allt ha alla möjligheter öppna, för vi vet aldrig var framtiden har att erbjuda. Och sedan ska väl sägas att, även om jag gillar att studera, känns det skönt att läsa en utbildning på enbart 3,5 år.

Så det jag nu ställt in mig på är att flytta hem till Sverige, vila en månad och kombinera det med vidare självstudier i spanska, resa till Sydafrika över jul och nyår, komma hem igen, andas några dagar och sedan läsa in på socionomprogrammet direkt efter det. Antagligen försöker jag kombinera det med extra juridikkurser, mest för skojs skull.

Mycket velande fram och tillbaka, men nu har jag äntligen bestämt mig för något. Får se om jag står fast vid den här planen nu eller om jag ändrar mig igen.. Det vet bara framtiden.

Hur har ni tänkt kring utbildning och så? Vilka faktorer ansåg ni som viktigast?

Kommentarer

mamma.

Postat 2011-09-16 19:58:15

Vad jag tänkt... Att det jag verkligen vill, det måste gå. Hur då slösa bort tid menar du?? Medelåldern på socionomstuderande är säkert 35 typ. de flesta har gjort ngt innan och det kan jag säga att det har man god nytta av i det yrket. Jag ska inte säga vad du ska välja, men jag tycker inte man ska välja utifrån vad som eventuellt kan/inte kan gå. Hur ska man veta om man inte försöker?

Men du skall välja att läsa något du verkligen tror du vill göra, det är ett som är klart. By the way, det är inte så enormt många socionomer som jobbar utomlands. tror nog det är fler jurister i så fall.

Kram o puss vi ses snart.

Johanna Andersson Öhman

Postat 2011-09-18 20:17:53

Du verkar ha det underbart och vad kul att du funderar över socionomprogrammet, går där nu och jag skojar inte när jag säger att det är skitkul :) Man läser ju en hel termin med juridik dessutom! Puss och kram

» All reklam och spam raderas omedelbart!

» Alla foton på bloggen är tagna utav mig om inget annat anges. Det är absolut förbjudet att ta dessa bilder utan tillstånd!
© COPYRIGHT Hanna Edholm

» Var trevlig! Behandla andra som du själv önskar bli behandlad.


Kommentera inlägget här:

» Namn
» Mail (publiceras ej)
» Blogg

» Kommentar

Trackback
Hanna!
Personligt
Personligt bloggar
Personligt
RSS 2.0