Frågor om Sydafrika

Jag såg att det för ett tag sedan hade trillat in en kommentar (med frågor) på ett gammalt Sydafrika-inlägg, och självklart kommer ett svar på det! Hade gärna svarat i ett mail, men hittade ingen adress så då kommer svaret här istället. Det var ju exakt ett år sedan vi var där, så nog passar det perfekt med att litet Afrika-inlägg nu! 
Svar: Hej där! :) Jag åkte till Sydafrika tillsammans med min familj och en del av min släkt, så tillsammans blev vi en grupp på 10 personer (kanske är därför det sett ut som vi åkte med ett resesällskap?). Vi åkte helt på egen hand, men min mormors bror gjorde ett helt fantastiskt förarbete så vi kom ändå dit väl pålästa och med ett eget Afrika-kompendium på 160 sidor ungefär. Det fungerade utmärkt att resa ensamma och det var den absolut bästa tänkabara lösningen för oss, men det kräver att man bokar in några saker (restauranger och "attraktioner") i förväg, samt läser in sig ordentligt på områdena. Annars riskerar man missa huvuddelen av de stora sevärdheterna och historian.
 
I övrigt kan jag, med handen på hjärtat, säga att det är en av de absolut bästa och häftigaste resor jag gjort. Någonsin. Det kan verkligen rekommenderas! Människorna är fantastiska och det finns så otroligt mycket att se och uppleva. Vi valde att ägna första halvan åt att resa runt i norra Sydafrika (Moholoholo samt safari på Kapama), och därefter flyga ner till sydligare delarna (där vi reste mellan städer längs sydkusten och besökte strutsfarmar, elefantgårdar och avslutade i Kapstaden). Helt magiskt! 
 
Vad beträffar just Moholoholo så har jag mycket positivt att säga! Vi bodde på Moholoholo Mountain View och det kan sammanfattas med att vi bodde nära naturen. Så häftigt! Djuren hördes genom väggarna och på morgonen kunde vi se flodhästspår mellan husen (lite läskigt också såklart, men mäktigt). Vi åkte på Blyde River Canyon (på julafton faktiskt) vilket var så mäktigt att se, och vi besökte Moholoholo Rehabilitation Center (för djur) vilket var väldigt intressant. I övrigt stannade vi inte där så länge, utan åkte vidare till Kapama efter några dagar. Något som vi inte besökte, men som jag hört om, är ett utbildningcenter i Moholoholo. Skolorna i Sydafrika ska tydligen använda sig av det och ha "utbildningsveckor" där inom olika områden (ekosystem och liknande). Detta kan man nog även anmäla sig till som privatperson, så det hade åtminstone jag gärna gjort!
 
Om jag ska rekommendera något så är det att resa runt lite i landet. Moholoholo var fantastiskt (såvida man gillar djur, av alla olika sorter) och maten var bra, men jag hade inte velat stanna där hela resan. Det finns SÅ otroligt mycket att se i Sydafrika, så hyr en bil och åk runt! :) Resesällskapen har jag väldigt dålig koll på så där kan jag inte vara till mycket hjälp. Om du har andra frågor så svarar jag gärna på dessa! (Skriv gärna med din mailadress, om du vill, så kan jag svara lättare.) LYCKA TILL och hoppas du kommer iväg - du kommer inte ångra dig!
 
(Samtliga bilder är från Moholoholo.) Jag kan inte tro att det redan gått ett år.. En helt magisk resa!

Kommentarer

» All reklam och spam raderas omedelbart!

» Alla foton på bloggen är tagna utav mig om inget annat anges. Det är absolut förbjudet att ta dessa bilder utan tillstånd!
© COPYRIGHT Hanna Edholm

» Var trevlig! Behandla andra som du själv önskar bli behandlad.


Kommentera inlägget här:

» Namn
» Mail (publiceras ej)
» Blogg

» Kommentar

Trackback
Hanna!
Personligt
Personligt bloggar
Personligt
RSS 2.0