Att försöka räta ut några frågetecken

Detta med Handelsbankens studentprogram får jag många frågor om - både på bloggen och via mail. Himla fina kommentarer har det dessutom varit till, så jag tackar allra ödmjukast för dessa. Flera frågor har jag redan svarat på  tidigare, men tänkte dock köra en ny sammanfattning här i ett inlägg och hoppas på att det kanske kan svara på någons funderingar. Nu passar jag dessutom på att ta upp några av de frågor som jag fått in. Jag kan naturligtvis inte lova att det kommer se ut på samma sätt även detta året, så svaren blir utifrån hur det var när jag hängde med på tåget (2012). Okej, nu kör vi.
 
Var gruppintervjun och den enskilda intervjun på samma dag?
SVAR: Yes, både gruppintervjun och den enskilda delen hölls samma dag. Det kan tilläggas att det ser olika ut beroende på i vilken region du söker. Jag sökte i Göteborg, men i t.ex. Stockholm tror jag att de bara har en enskild intervju.
 
Var frågorna olika under grupp- respektive enskilda delen?
SVAR: Jajemensan, de var väldigt olika. Under gruppintervjun handlade det mer om att göra en allmän presentation av sig själv och det var inte några direkta "intervjufrågor" inblandade. Vi hade gruppövningar, frågesport, allmäna diskussioner och par-presentationer för att de personalansvariga skulle få en överblick över vilken roll man tog i gruppen och hur man samarbetade med andra. Den enskilda delen handlade mer om en intervju av den klassiska sorten - personliga frågor helt enkelt.
 
Vilka olika moment fanns med under intervjun?
SVAR: Som tidigare nämnts var det en del i grupp och en del enskilt. Presentationer, gruppövningar (mest lekar), frågesport (om banken - på skoj såklart, du förväntades knappast vara speciellt påläst) och sedan personliga frågor. Vi fick även fylla i en blankett (enskilt) där vi svarade på olika "situationsfrågor", liknande "Hur hanterar du en missnöjd kund som kommer fram till kassan för att klaga?" eller "Beskriv en liknande situation som du varit med om (på tidigare jobb eller i vardagen)."
 
Vilken dresscode gäller - hur klädde sig folk under din intervju?
SVAR: Oj, nu ska vi se här. När jag var där körde någon av killarna med full kostym, men det mest vanliga var nog ett par snygga byxor (mörka jeans eller chinos) och en skjorta (ev. även med kavaj i någon form). För tjejerna gällde ungefär desamma - snygga byxor och en blus (med något enkelt över). Det finns ingen direkt uttalad dresscode men en prydlig, vårdad stil går naturligtvis hem bäst. Lagom är (oftast) bäst! Ett hett tips kan vara att kika in på något av bankkontoren så kan man ganska snabbt se vad som är gångbart eller ej i klädväg.
 
Hade du med referensbrev till intervjun?
SVAR: Inför intervjun blev vi informerade om vad som behövde tas med, men om jag inte minns helt fel var det frågan om ett (prydligt, tydligt) CV, en bild på sig själv och referenser. Ev. även betyg. Så svaret blir ja, plocka med allt du har i referensväg - det kan inte skada dig.
 
När börjar man jobba på banken OM man blir antagen?
SVAR: När jag sökte förväntades vi börja jobba samma sommar, så det kan nog vara ett smart drag att förebereda sig på det alternativet - det blev lite som en chock för mig som redan hade ett sommarjobb på annan ort.
 
När och hur fick du besked om ifall du var antagen eller ej?
SVAR: De sa ungefär 2 veckor, men för mig tog det 3 veckor efter intervjun. Som jag förstod det så ringer de upp de som blivit antagna, och de som inte går vidare efter intervjun får ett mail.

Kommentarer

Emma - mamma till Olivia ❤

Postat 2013-04-08 15:00:41
Blogg: http://alskadeolivia.blogg.se

Tack för din fina kommentar! Det ska helt klart bli UNDERBART! Måste bara banta lite först, sedan är jag redo att bli en fru, haha! :} Ska kika lite i ditt arkiv. Ser att du är gift. Inspiration är alltid trevligt!

Kram

Svar: Ja jag förstår att ni toklängtar - det hade jag också gjort! ;) Absolut, kika på bäst du vill. Idéer är aldrig dumt att plocka med sig :) Kram!
Hanna

Maya

Postat 2013-04-10 19:23:29
Blogg: http://mayasjogreen.myshowroom.se

Måste säga att vilken fin blogg du har, jätte härliga bilder!

Svar: Nej men tack goding! :)
Hanna

Emma - mamma till Olivia ❤

Postat 2013-04-11 09:11:30
Blogg: http://alskadeolivia.blogg.se

Haha, nej men det går inte att ha fullständigt kaos i flyttlådorna! Det blir ju så mycket jobbigare när man kommer fram till nya hemmet då. :} Vems efternamn har ni tagit? Eller heter ni båda samma nu?
Svara gärna på frågan i mitt senaste inlägg!

Kramis!

Svar: Haha, exakt! Det vill man ju helst undvika. ;) Vi heter samma och har numera "mitt" efternamn. Och vi trivs väldigt bra med att att vara "familjen Edholm" :) Kram
Hanna

Emma - mamma till Olivia ❤

Postat 2013-04-11 09:15:29
Blogg: http://alskadeolivia.blogg.se

Vi ska dock inte flytta till något hus, haha! :} Här blir det en lägenhet i centrala Stockholm till att börja med. Hus tar vi på äldre dagar när liten börjar skolan! :D

» All reklam och spam raderas omedelbart!

» Alla foton på bloggen är tagna utav mig om inget annat anges. Det är absolut förbjudet att ta dessa bilder utan tillstånd!
© COPYRIGHT Hanna Edholm

» Var trevlig! Behandla andra som du själv önskar bli behandlad.


Kommentera inlägget här:

» Namn
» Mail (publiceras ej)
» Blogg

» Kommentar

Trackback
Hanna!
Personligt
Personligt bloggar
Personligt
RSS 2.0