Världens bästa arbete

 
Lite nu och då får jag frågan vad jag jobbar med. Nu ska inte jag vara den som är den, men det står ju faktiskt i profilen. Nåja, för er som tokvägrar att titta där så kan jag berätta att jag har världens bästa jobb. Jag arbetar som lärare, och då främst förskolelärare just nu. Dagarna är fantastiskt intressanta och jag lär mig minsann något nytt varje gång. 
 
Senast häromdagen fick jag lära mig att man absolut kan äta dinosauriekött i USA, och att det faktiskt smakar jättegott. Dessutom kan jag återberätta hela senaste avsnittet av Kent Agent, för det fick jag höra allt om senast vi satt och åt lunch - det handlade tydligen mest om en taggig boll. Jag har även fått lära mig att definitionen av en biskop är "en läskig, skäggig gammal gubbe". Bra att veta!
 
Fast utöver allt det där som jag lär mig bara genom prat så får jag lära mig en hel del praktiskt också. Att man lär av sina misstag stämmer fasligt bra tyvärr, och jag kan inte påstå att jag alltid känner mig som världens bästa fröken. Jag har börjat göra en lista av saker som inte gått riktigt som planerat.
  1. Jag gick efter visst mått av bönande och bedjande med på att "åka taxi" (dvs. bli skjusad bak på en liten cykel) varpå min chaufför bestämmer sig för att visa hur man tar sig an en rondell och medelar högt och tydligt att "nu ska ni få se en suuupersnabb sväng". Innan jag hinner hejda det ligger hela vårt ekipage i en buske.. och vid grinden står barnets föräldrar med stora ögon. Meen, alla skrattade (jag mest nervöst) och det var verkligen ingen som kom till skada. Ja bortsett från mitt hjärta som hoppade över ett slag eller två.
  2. Jag står och sparkar boll (en väldigt mjuk sådan) och har som vanligt målet att alla barn som vill ska få vara med. Allt går perfekt tills jag med mina fantastiska fotbollstalanger lyckas lobba upp bollen i ansiktet på en 3-åring. Behöver jag säga att jag skämdes? Nåja. Allt gick bra och mitt stackars offer bara gapskrattade åt det hela och berättade sedan stolt hur han hade "nickat bollen".
Även om ingen är perfekt, och jag inte känner mig världsabäst alla stunder, så lyckas jag nog ändå ganska bra huvuddelen av gångerna. "Hanna ja' ääässsskaj deeej" och alla andra fina saker som barn säger känns som ett bra tecken på det. Det är också det som gör jobbet till just världens bästa. Alla kramar, blombuketter, teckningar, fina ord och leenden. För att inte nämna det faktum att man är någons trygghet; barn som kryper nära då de ska somna bara för att de känner sig trygga där. Att känna dess andag mot sin kind då de blir allt lugnare medan man stryker över barnets huvud. Jag kan faktiskt inte tänka mig något finare. Nog tar det på krafterna, både fysiskt och mentalt, men det är på samma gång så otroligt givande och enormt utvecklande. Så nu vet ni vad jag jobbar med. Det bästa som finns helt enkelt - barn! 
 
Er tur! Vad jobbar ni med (eller studerar för att bli)?

Kommentarer

Emma - Mamma till lilla Ella

Postat 2013-06-14 21:33:32
Blogg: http://emmaingrid.blogg.se

Åh, förskolelärare, vilket underbart jobb. Jag arbetade som vikarie ett år på en förskola efter gymnasiet och jag trivdes verkligen med det. Barn är ju så underbara! Nu pluggar jag (dock just nu mammaledig) till civilekonom. Egentligen så långt ifrån förskolelärare man kan komma, jag trivdes ju faktiskt väldigt bra med mitt jobb då, men ibland för livet en på andra banor och det här blir nog bra det med! :)

Svar: Åh, spännande! Jag gick ju åt motsatta hållet - blev antagen till Handelsbankens studentprogram och sökte in till civilekonom men hoppade av i sista sekund för att satsa på att bli lärare (dock för högstadiet) istället. Jag trivdes också extremt bra med ekonomi men visst är det som du säger, man kan halka in på lite oväntade banor ibland. Håller alla tummar och tror att du kommer bli en fantastisk ekonom (när den fina mammaledigheten väl är förbi)! :)
Hanna

Nicole

Postat 2013-06-15 12:45:55
Blogg: http://bynicole.blogg.se

Vad fint du beskriver ditt jobb, verkar som du är på helt rätt ställe! Härligt :)
Jag jobbar som undersköterska på ett demensboende, och måste faktiskt säga att det är lite liknande som du säger , det är ofta fysiskt och mentalt ansträngande men när man hör de där tacksamma orden eller får en kram, eller när någon äldre bara känner sig trygg med mig som personal, då känns allt det där "jobbiga" såå värt det.

Svar: Jo men visst känns det verkligen helrätt för mig just nu! :) Sen ska jag ju fortsätta som lärare fast med äldre åldrar (högstadiet) efter min utbildning, men tills dess är detta helt perfekt. Åh, jag kan verkligen tänka mig att det "fungerar på samma sätt" med ditt jobb. Och vad roligt att du nämner det! Har själv funderat på att jobba lite inom den verksamheten nu under somrarna, mycket för att jag tänkt mig att det "påminner om mitt terminsjobb" och jag trivs så bra med det. Kul (och skönt) att din bild bekräftar min teori! :) Som du säger - det är fantastiskt fint när man bara glömmer allt det jobbiga så fort en liten positiv kick slår till. Då känns det helt rätt. Att arbeta med människor är verkligen extremt förmånligt på många sätt. :)
Hanna

Fia

Postat 2013-06-16 17:18:57
Blogg: http://fiasfight.blogg.se

SV: Ja de e kul med studenten. Jag vill ta studenten igen :P Ja Mariestad, Vänerns pärla, en mycket fin stad :) Tur att man bara bor 2 mil bort så man kan åka till vattnet och njuta ibland :)

Jag jobbar som butiksbiträde på mina föräldrars bensinstation :)

Svar: En station i Skövde som man känner till? :)
Hanna

Em

Postat 2013-06-16 20:38:03

Jag jobbade på förskola ett år efter min student och det är bland det roligaste jobb jag haft :) Det ledde dessutom till mitt yrkesval att bli lärare (från förskolan till år 6 är jag behörig, så det är väldigt brett och roligt). I dagsläget jobbar jag dock inom gymnasiesärskolan men kommer till hösten att arbeta inom särskolan med de allra yngsta igen!

London var förresten riktigt bra med massa sol och jag vågade åka London Eye ;)

Svar: Åh, roligt att höra om fler som "fastnat" i lärarträsket efter att ha provat! Du måste ha gått "gamla" utbildningen i så fall eller? Är lite avis på att du fått så bred behörighet, det hade jag gäärna haft. (Även om jag nu är inne på högstadiespåret.) Det låter som en otroligt spännande del av skolverksamheten! :) Kalaskul att London dessutom visade sig från sin bästa sida och att ni hade en så fin resa! Härligt!
Hanna

Em

Postat 2013-06-20 22:46:51

Ja jag blev klar i oktober 2011, men det verkar ju skilja lite var i landet man studerar också.
Ja det är lyx, men du som läser mot högstadiet hade ju inte fått det ändå? Möjligtvis från år 4, men nog inte lika brett som vi som läste mot de yngre åldrarna..

Det är fantastiskt, elevernas framsteg kan man leva på läänge :)

Ja!! :)

Svar: Nej det är sant, jag hade ju inte fått samma bredd hur jag än gjorde. Inte så länge jag håller mig till högstadienivån. Nåja, det blir nog bra hur som helst. Men möjlighet att jobba i ett större åldersspann hade jag inte tackat nej till. Variation är alltid skoj! :) Hur kommer det sig att du hamnade in bland gymnasieåldrar?
Hanna

cornelia

Postat 2013-06-23 22:05:28
Blogg: http://cornelias.spotlife.se

Ett supermegalångt mail ligger i din inkorg! KRAM

Svar: Oh, jag ska genast ta mig an och knåpa ihop ett lååångt svar! ;) Kraam!
Hanna

» All reklam och spam raderas omedelbart!

» Alla foton på bloggen är tagna utav mig om inget annat anges. Det är absolut förbjudet att ta dessa bilder utan tillstånd!
© COPYRIGHT Hanna Edholm

» Var trevlig! Behandla andra som du själv önskar bli behandlad.


Kommentera inlägget här:

» Namn
» Mail (publiceras ej)
» Blogg

» Kommentar

Trackback
Hanna!
Personligt
Personligt bloggar
Personligt
RSS 2.0