Jämställdhet i förhållandet

Jämställdhet. Ett minst sagt värdeladdat ord i dagens samhälle. I mitt och Daniels förhållande har det alltid varit så självklart till den grad att jag knappt tänkt på att det finns andra alternativ. Klassiska könsroller är inget vi håller oss efter speciellt mycket här inte. Eller ja. 9 av 10 gånger kör Daniel bilen, men då av den enkla anledningen att jag tycker det är vråltråkigt - jag genuint ogillar att köra bil just för att det är så tråkigt. Om jag väl kör bil så finns det två möjliga förklaringar: jag är ensam och har inget annat val eller så har Daniel tvingat mig till det med motiveringen "det är bra att träna så du inte glömmer". När det kommer till teknik så har jag en man som är jätteintresserad medan mitt egna intresse ligger på minusskalan. Ni hör ju själva. Så gällande de delarna spelar jag helt enkelt dum och kör med lite vita lögner, som vi båda är mycket väl medvetna om, i stil med "jag kan inget om detta och förstår inte hur det fungerar" vilket resultaterar i att han fixar allt som rör tekniken i vårt hem. Jag är lat. När han inte är hemma så får jag såklart fixa alla problem på egen hand, men om jag kan slippa undan så gör jag det mer än gärna.
 
Alla andra uppgifter delar vi helt sonika 50/50. Har vi inget viktigt att göra lagar vi mat, städar, diskar, tvättar och allt sådant tillsammans, och vi ser till att ha roligt medan vi gör det. Annars faller det sig ganska naturligt att den som har mest tid över lagar mat och diskar om det är stressigt. Jag behöver aldrig tjata om att saker ska bli gjorda, inte mer än han måste tjata tillbaka. Jag behöver sällan ens be om det. Självklarheter kan man tycka.
 
 
Därför blir jag lite mörkrädd när jag inser att detta inte alls är speciellt självklart för alla. Att det finns "tips för att bli en lyckligare man" som innebär så självklara saker som att du kavlar upp ärmarna och hjälper till i hemmet. Jag menar, hey news flash! Är det inte ganska uppenbart att man mår bättre av att hjälpa till (oavsett situation och syssla), att förhållandet utsätts för mindre belastning och att det uppstår färre konflikter om man hjälps åt med vardagssysslorna - förhållanden handlar väl om team work?
 
När jag väl kommer på mig själv med att vara tacksam för att jag har en man som tar så mycket ansvar och aldrig "lastar över saker" på mig blir jag samtidigt fruktansvärt ledsen. Ledsen för att det inte är lika för alla. Tänk hur många gånger det skulle kunna underlätta om var och en gjorde det man var bra på och tyckte var skoj, och alla de övriga, tråkiga sakerna hjälptes man åt med oavsett könstillhörighet. (Förhoppningsvis har väl inte ditt kön något som helst att göra med på vilket sätt du utför vanliga hushållssysslor!? Yuck!) Det går ju åt båda hållen - enligt mig blir du inte lyckligare av att utföra hushållssysslor om du är man jämfört med om du är kvinna. Löjligt påstående! Det är enbart en fråga om att ta ansvar för att gemensamma uppgifter blir gjorda och underlätta för varandra - hjälpas åt! Är inte det en av grundstenarna till att man ska kunna ha ett harmoniskt, fungerande vardagsliv och därmed också förhållande?

Kommentarer

basebollivet.blogg.se

Postat 2013-03-18 21:18:06
Blogg: http://basebollivet.blogg.se/

Jag kan lova att man märker att Sverige är rätt bra vad gäller jämnställdhet när man flyttar utomlands. Det är stoooooor skillnad om du frågar mig :)

Sen förstår jag inte det här med att man MÅSTE dela upp allting heller. Bara man själv är nöjd, tycker du att det är trist att köra bil. Ska du ändå göra det för att det ska vara "lika"? :) Det blir bara konstigt, jag tror att i ett moget förhållande med respekt inblandat så finner man en balans som passar båda parter och som alla är nöjda med.

Sen tycker jag precis som du att det är otroligt trist att det faktiskt finns de som behöver de där tipsen för att må bra, att det finns dem som mår så otroligt dåligt. Man vill bara ge hela världen en stor Teletubbies-gruppkram!!

Svar: Jo det kan jag verkligen tänka mig. Jag är ju mest påläst när det kommer till spansk kultur, och även där är det ju helt annorlunda från den svenska standarden. Minst sagt. ;) Ja absolut. Att dela allt precis lika känns knappast vettigt - man har ju inte samma scheman, samma intressen och inte heller samma "talanger". Vi är ju olika, så det borde såklart få återspegla sig även i hemmet. Precis som du säger, så länge alla är nöjda är det ju bra! :) Jag tycker mer principen om att man delar på uppgifterna är bra - "om jag tvättar så fixar du disken idag". Inte att en gör allt, eller att man måste be om att man ska hjälpas åt. Ja, i svenssonfamiljen då såklart. (I t.ex. ert fall är det ju lite special kan jag tänka mig, av givna anledningar. Och då handlar det knappast om "jämställdhet" på det sättet som jag belyser och hade i åtanke.) Åh, en Teletubbies-kram låter fint tycker jag! :)
Hanna

Maria

Postat 2013-03-19 08:44:50

Intressant skrivet som alltid. Det glädjer mig att höra att ni har en så bra balans mellan er. Min fästman och jag gör likadant. Många tycker det är så fantastiskt att han "hjälper till" och han får väldigt mycket beröm från släktingarna om han ex strukit gardinerna medan jag får höra " låter du honom stå för maten, bäst vi lägger på luren". Allt det här utgår ju från gamla mönster som säger att jag egentligen borde göra allt, och att det om han gör något anses fantastiskt och att han hjälper till. Det kan vara lite störande tycker jag, men härligt iaf att vi har brytit generationernas tänk :P kram

Svar: Ja men visst är det så! Vi har släkt där det är himla blandat vem som gör vad, och det handlar oftast om just intressen eller vad man är bra på - inte om man råkar vara man eller kvinna. Ett delat ansvar, vilket jag finner väldigt skönt. Men jag har fått flera kommentarer från andra håll som är just i stil med de ni får: "oj vad duktig han är som hjälper till så mycket". Oklart om man ska skratta eller gråta. Det är lika fascinerande varje gång. Heja oss ja! :) Kram!
Hanna

Cissi - mamma till 2 prinsessor

Postat 2013-03-19 10:47:13
Blogg: http://nastanperfekt.blogg.se

Kör likadant - eller nja, blir nog att han gör det mesta här hemma medan jag sitter på min rumpa och ammar just nu, och innan dess låg jag på soffan med foglossning... men om man tittar tillbaka 3-4 år så gjorde vi väldigt lika ;)
Tror att det där ger sig självmant och så länge man ser sig som ett team och inte eftersträvar milimeter rättvisa med hushållssysslor så tror jag att det ger sig... Sen har jag inget körkort så alltid han som kör och jag avskyr verkligen tvätt-högar så jag som tar hand om tvätten och städningen av toaletten - för där är jag minst sagt noga ;)

Som sagt, behöver ju inte vara helt jämnt uppdelat för då tror jag det mest leder till konflikter utan att man ser familjen som ett team där alla hjälps åt och hittar lösningar som funkar just för den familjen!

Svar: Haha, ja av förståeliga skäl kanske - det är lite svårt att "byta roller" bara sådär när det kommer till graviditet och amning ;) Absolut, det tror jag du har helt rätt i - man delar ju på det huvudsakliga ansvaret, och inte på varje specifik uppgift. Eftersom jag och maken inte har barn eller liknande som upptar tid gör vi det mesta tillsammans, då det är mycket roligare, men därmed inte sagt att vi delar exakt lika ("nu har jag skurit en paprika-halva, så nu får du skära den andra" känns ju minst sagt lite extremt). ;) Men det som får mig att reagera är just den delen där folk väljer att inte arbeta i team och tror att allt ska fungera precis lika bra, och när det behövs "tips" för att åtgärda så självklara saker. Hjälpas åt (om än på olika sätt) måste vi ju alltid, oavsett om det är hemma, i skolan eller på arbetsplatsen. :)
Hanna

ERIKA ENROTH

Postat 2013-03-19 20:04:58
Blogg: http://erikaenroth.com/

Då är nog min man mycket lycklig om det ä så ;) Han diskar jämnt pga jag har handeksem som gör att jag ej får vara i vatten.

Ne men intressant inlägg verkligen!

kramar

Svar: Ja då har du antagligen en väldigt lycklig man om man ska tro Chambrige-forskningen ;) Tack snälla för det - kul att höra :) Kram.
Hanna

ERIKA ENROTH

Postat 2013-03-19 20:39:13
Blogg: http://erikaenroth.com/

Haha ja precis. MEn jag tror så länge båda parter mår bra och är överrens om allt så är det fint =) Kram

Svar: Absolut. Det tror jag också :) Om alla inblandade trivs så är det ju precis som det borde vara. Kram
Hanna

Carro - trebarns mamman på Gran Canaria!

Postat 2013-03-20 10:10:28
Blogg: http://carrosungar.blogg.se

Min man vill hemskt gärna göra mer en han får här hemma, disken är han område, resten behåller jag helst för mig själv haha.. Han jobbar och jag går hemma dessutom, men på hans lediga dagar vill jag hellre att han går till parken och leker med barnen så jag får städa och fixa hemma i lugn :) Men kommer han hem och ser att tvättmaskinen är full av ren tvätt hänger han upp det utan att jag behöver be om 'hjälp'. Han säger alltid att vi är två och att jag inte ska behöva göra allt, men jag trivs med att sköta det mesta i hushållet och är samtidigt glad att jag har en man som utan att jag behöver tjata och gnälla gärna tar på sig och fixar! :)

sv: haha vist är dom underbara! Igår stod hon i prinsessklänning och sa 'jag heter Alisha-mormorn' hahaha..

Svar: Ja det låter väl som ett helt förståeligt upplägg i så fall, och som sagt - är alla nöjda och glada så är det ju precis som det borde vara! :) Man hinner ju inte alltid dela heller, och om en jobbar och en är hemma (oavsett vem) så faller dig sig säkerligen ganska naturligt att den som är hemma gör fler saker hemma. Åtminstone är det så hos oss - om någon av oss är hemma mer en period så fixar man mer hemma då också. Den lediga tiden vill man ju oftast ha till annat, precis som i ert fall ;) Dock skönt att veta att avlastning alltid finns! :) Hahaha, tja varför inte.. Så kan man ju också heta om man tycker det är fint ;)
Hanna

Mli - Nybliven mamma till Elton ♥

Postat 2013-03-21 10:11:09
Blogg: http://idamli.blogg.se

Men oj vilken härlig kommentar :D Vad roligt att du hittade tillbaka :D Så välkommen så! Och du gifte dig förra sommaren, grattis :) Så mysigt med bröllop ♥ ♥

Nu får du inte tappa bort mig igen då ;) Vilken känsla att få vara mamma! Som man längtat ;)

Ha det jättebra fina du, massa kramar ♥ / Emelie & Elton

Svar: Tack fina du, ja bröllop är lite magiskt :') Absolut inte! Ja, det förstår jag. Det största i livet antagligen :) Ta hand om er och ha det fantastiskt. KRAM
Hanna

Sofie

Postat 2013-03-22 14:07:46
Blogg: http://www.highvoltage.blogg.se

Bra skrivet, håller med! Och jag känner faktiskt igen mig mycket i de du skrev i början på inlägget ;) fin blogg du har!

Svar: Haha, härligt att höra! :) Man tackar så hjärtligt för de fina orden!
Hanna

Mathilda ♥

Postat 2013-03-22 18:59:52
Blogg: http://grahnforever.blogg.se%3C

Vilken fin blogg du har! :)

Svar: Tack snälla! :)
Hanna

Malin -Änglamamma

Postat 2013-03-23 13:43:08
Blogg: http://josefinaelma.blogg.se

Håller med. Ett förhållande bör vara team work!

När jag pratar med äldre patienter och säger att min pojkvän tvättar, ja då tappar de nästan hakan! :)

Man bör dela upp det så det passar i förhållandet!

Svar: Helt klart - det måste ju anpassas efter hur förhållandet ser ut. Men på det stora hela tycker jag det är vettigt att dela :) Haha! Jadu, det märks att vi är en ny generation ;)
Hanna

» All reklam och spam raderas omedelbart!

» Alla foton på bloggen är tagna utav mig om inget annat anges. Det är absolut förbjudet att ta dessa bilder utan tillstånd!
© COPYRIGHT Hanna Edholm

» Var trevlig! Behandla andra som du själv önskar bli behandlad.


Kommentera inlägget här:

» Namn
» Mail (publiceras ej)
» Blogg

» Kommentar

Trackback
Hanna!
Personligt
Personligt bloggar
Personligt
RSS 2.0