När det kommer till planering

 
Jag är verkligen en sådan person som kan gå lite smått crazy när det kommer till planering - jag vill planera allt, allt, allt. Jag älskar att planera. Och att ha kontroll på saker, det är nästan ett krav för att min hälsa inte ska vara i fara. Det har hänt mer än en gång att Daniel tittat konstigt på mig när jag kommit gåendes med mina 7 listor där jag skrivit ner "alla våra to-do". Fast så har jag å andra sidan alltid varit. Ja, jag är en väldigt organiserad människa helt enkelt. Grabben jag gifte mig med, not so much - något som är synnerligen frustrerande vissa stunder, men på det stora hela väldigt sunt och bra för mig. Han är avslappnad och ser till att jag inte går bananas och planerar allt 5 år i förväg, liksom han eliminerar en del av den stress jag annars lyckas proppa mig full med. Samtidigt är jag ofta den som ser till att saker bokas in och faktiskt blir gjorda - jag är "tjejen med kollen" i vårt förhållande. Vi kompletterar varandra ganska fint faktiskt.
 
Hur som haver. Jag gillar som sagt att ha saker nedskrivna på en lista för att sedan kunna stryka dem en efter en. Nej, jag borde säga älskar. Det känns så skönt att se listan bli kortare och att alla måsten prickas av. Så. Då kan ni ju tänka er hur det blir när jag hamnar i situationen där jag har en hel hög tentor, inlämningar, redovisningar och uppsatser att klara av och det inte är någon ordning eller struktur what so ever - kaos! Det är inte bra alls. 5 tentor, 4 inlämningar, 2 redovisningar och en portfolio att göra klart under en och en halv vecka (utöver vanliga föreläsningar) låter kanske mycket. Jag kan meddela att det är galet mycket. Ändå är det inte där min sko klämmer som värst. Många bollar i luften och stress känns fullt hanterbart; att inte ha planering, datum, tider och pluggstruktur under kontroll är fruktansvärt. Behöver jag säga att jag och tentaveckor (när institutionen som arrangerar kalaset har ungefär noll koll på läget) inte är de bästa av vänner?
 
Men okej. Djupa andetag. In och ut. Sådär ja. 3 inlämningar och en redovisning kan jag bocka av från veckans lista efter idag. Nu tänker jag boka in en avkopplande SPA-helg åt mig och min bättre halva, baka en "mittiveckan-kaka" (det har jag gjort mig förtjänt av), lugnt börja förbereda mig inför fredagens redovisning och sedan se en film. Ja. Så gör vi.
 
Hoppas ni har en lugnare tid än vi har fram till påsk! Om inte, glöm inte att andas och om plan A kör fast finns alltid andra alternativ. Det löser sig! Skriv en lista, det fungerar alltid tokbra och löser nästan allt - lita på planeringsproffset. Peace out.

Kommentarer

Natalia Richardson

Postat 2013-03-13 17:52:06
Blogg: http://nathalias.blogg.se/nattisnyaliv/

Ha ha, älskar din blogg.
Du skriver både bra och roligt. Kom mitt mail fram om vidio?

Svar: Haha, tack snälla för den fina responsen :) Nej, jag har inte fått något mail än - märkligt.
Hanna

Lina

Postat 2013-03-13 18:10:39
Blogg: http://linamedfamilj.blogg.se

Nämen tack, nu gjorde du min dag!!! :)
Jag kan erkänna att jag var smått usel på att sy innan också! :P Men sen började jag läsa lite sybloggar och köpte min egna maskin och kastade alla gamla jag hade fått av släktingar som verkligen sög, haha! & sen dess har det bara blivit bättre så jag skulle absolut råda dig till att köpa en maskin, Media Markt har billigare varianter med mycket bra funktioner.
Man kan göra så mycket snygga kläder till sig själv så det är inte klokt!

Sara - Mamma till Elvin

Postat 2013-03-13 20:37:20
Blogg: http://frookensara.blogg.se

Sv: Tack! :) Och vilken fin video från erat bröllop. Blev alldeles tårögd. :)

Amanda

Postat 2013-03-14 07:38:56
Blogg: http://aochmflyttarin.blogg.se

Hu! Det låter som att ni är värda ett spa-besök!:-)

Svar: Ja men se det tyckte jag också! ;) Ibland förtjänar man det lilla extra.
Hanna

Josefine Anerland

Postat 2013-03-14 08:35:48
Blogg: http://josefineanerland.blogg.se/

Älskar din blogg, jätteinspirerande!

Svar: Nej men åh, tack tack tack! :')
Hanna

Josefine Anerland

Postat 2013-03-14 10:02:28
Blogg: http://josefineanerland.blogg.se/

SV: Jo jag är fortfarande boende hos mina föräldrar, skriven hemma osv. Men jag är för det mesta hos min pojkvän, så jag bor mer hos honom än hemma. Sedan så är jag ju inte 18 än (fyller 18 i november). Men när jag blir 18 lär jag bo på heltid hemma hos honom och sedan när jag tagit studenten och har ett fast jobb kommer jag skaffa lägenhet och flytta dit! :)

Svar: Det låter som om du har det mesta planerat då ;) Är lite avis på dig som har studenten och hela den delen kvar - jisses så mycket skoj och spännande!
Hanna

Maria

Postat 2013-03-14 19:25:53

Haha, åh, det där kunde ha varit skrivet av mig. Jag är Precis likadan, och min fästman är liksom din man inte den mest ambitiösa vad gäller planering. Men det är som du skriver, man kompletterar varandra. Jag ser till att saker och ting bokas in och hålls koll på och han tar mig ner på jorden ibland, tillbaka till här och nu. Det är ovärderligt för en sådan som jag. Hua vad det låter överdrivet med så mycket i skolan, 5 tentor tex. =O Men det klarar du, om inte annat finns det igentagningar. Lycka till!

Svar: Haha! Skönt att höra att jag inte är ensam om detta "planeringsfreakande" ;) Och visst är det så - helt ovärderligt (trots att det är en så, till synes, liten sak)! Jag misstänker att det då ser ut hos er, ungefär som det gjorde hos oss, med bröllopsplaneringen..? Det finns två personer som planerar: en person som håller i stenkoll på almanackan (samt skriver de obligatoriska listorna) och en annan som flikar in lite kloka åsikter och lugnar situationen när det behövs. Haha! ;) Och jo, denna perioden känns faktiskt lite overkill om jag ska vara helt ärlig. Ett berg som ännu känns lite oklart hur det är tänkt att jag som dödlig ska lyckas ta mig över. Tack, tack, tack för dina peppande ord - ja oj så välbehövliga de var! :) Kram
Hanna

» All reklam och spam raderas omedelbart!

» Alla foton på bloggen är tagna utav mig om inget annat anges. Det är absolut förbjudet att ta dessa bilder utan tillstånd!
© COPYRIGHT Hanna Edholm

» Var trevlig! Behandla andra som du själv önskar bli behandlad.


Kommentera inlägget här:

» Namn
» Mail (publiceras ej)
» Blogg

» Kommentar

Trackback
Hanna!
Personligt
Personligt bloggar
Personligt
RSS 2.0