Hål i byxorna eller blöja? (Huangshan)

Något annat som är väldigt annorlunda här i Kina, om man jämför med Sverige och västvärlden, är hur man klär sina barn! Det är liksom helt okej att "uträtta sina behov" ute på gatan, speciellt vad beträffar yngre barn. Usch! Mycket kan jag stå ut med, men hallå? Hur fräscht känns det liksom? Här i Kina har många barn hål mellan benen (i byxorna), och springer runt med helt bar rumpa. Hmm.. I vissa fall "lyxar man till det" och har hål men även någon form av blöja under.

Jag är faktiskt väldigt tacksam att detta inte är något som slagit igenom i Sverige! Inte så speciellt trevligt faktiskt. När man t.ex. sitter på restaurang och på en stol vid bordet bredvid sitter en halvnaken 10-åring som just varit på toaletten.. Inte sådär höjdartrevligt om jag får säga det själv. Känns sådär halvkul när man börjar tänka på vem som kan ha suttit på den stol man själv precis intagit. Blä! (Blir definivt till att tvätta alla kläder så fort jag kommer hem till Sverige!) Haha.
Bild lånad från google.

Vad beträffar den övriga klädeln av barn här så är det ganska galet om jag får säga det själv. Kineserna vägrar acceptera att det faktiskt är 30 grader och sommarvärme före det blivit minst juni, så de klär fortfarande sina små bebisar i tjocka dunkläder! På bussen idag såg jag och Saga en unge (kanske runt 12-15 månader) som var klädd i overall, blåa raggsockar, fodrade "tofflor" och mössa! Hallå? Är inte det lite sjukt eller? Ungen måste ju ha svettats bort så varmt som det varit idag.. Hujah!

Kommentarer

Daniel

Postat 2011-04-20 20:50:07

Hahaha, ser ju hur trevligt ut som helst xD Sugen på att anamma det du också sen kanske? ^^

Men går de runt och skiter på gatan? :P

» All reklam och spam raderas omedelbart!

» Alla foton på bloggen är tagna utav mig om inget annat anges. Det är absolut förbjudet att ta dessa bilder utan tillstånd!
© COPYRIGHT Hanna Edholm

» Var trevlig! Behandla andra som du själv önskar bli behandlad.


Kommentera inlägget här:

» Namn
» Mail (publiceras ej)
» Blogg

» Kommentar

Trackback
Hanna!
Personligt
Personligt bloggar
Personligt
RSS 2.0