Alla dessa utbildningar nu igen...

Utbildning hit och utbildning dit.. Mitt intresse växlar ungefär från dag till dag! Haha. Jag verkar visst aldrig kunna bestämma mig. Jag trodde att jag nu hade bestämt mig för socionom, vilket jag också sökt in till nu till våren, men ack så fel jag hade. Nu är jag åter igen ute och trampar i träsket, helt förvirrad. Suck. Känner mig som en typiskt förvirrad tonåring som inte vet vad jag ska bli när jag blir stor.. Mycket konstigt! Undra varför.. ^^


Men nu får det vara nog. Ingen mer ”utbildningsstress” för min del. Jag vet att det är svårt att få jobb i dagar som dessa, men det är inte samma sak som att det är helt omöjligt! Jag är trots allt inte pensionär än, och det är inte ett krav att ha avslutat sina studier på universitetsnivå innan man fyllt 25 år.. Jag är fortfarande ung, så varför inte slappna av ett tag helt enkelt? Se vad livet har att erbjuda och verkligen ”vara ung” för en gångs skull. (Kan inte tro att jag just skrev det där. Låter då rakt inte som mig. Haha.)

Eftersom jag ändå inte vet vad jag verkligen vill läsa till, så kan jag lika gärna jobba och skaffa mig en ”buffert” så slipper jag kanske ta så mycket lån när jag väl bestämmer mig för vad jag vill göra med livet. Det känns synnerligen onödigt att slösa bort både tid och pengar på att börja ett program där jag sedan inte trivs fullt ut. Jag menar, det finns så många bättre saker jag kan göra med min tid. Haha. Vi lever ju bara en gång, så det är väl lika bra att göra det bästa möjliga utav det?


Jag känner själv att jag lite gått in i dagens ”utbildningsfälla”, eller åtminstone var på väg att göra det, då det är en så himla stor stress på att börja läsa vidare (mer eller mindre) direkt efter gymnasiet. I ärlighetens namn spelar det väl ingen roll om man väntar ett, två eller några år med att läsa vidare, så länge man inte bara slappar bort tiden hemma i TV-soffan? I mitt fall kommer jag för det första ha lagt tiden på att studera utomlands, och lära mig ett nytt språk. Sedan kommer jag ha hunnit resa och se lite fler delar av vår underbara värld och förhoppningsvis ha jobbat lite innan jag väljer min utbildning. Det kan faktiskt inte klassas som att ”kasta bort” sin tid. Inte enligt min åsikt i alla fall. Haha. Idag jobbar man med sitt yrke så länge ändå, efter att man skaffat all utbildning osv., så vad spelar några år, med olika jobb, nu i början för roll i det långa loppet?


Vi får väl se hur länge jag står fast vid detta beslut.. Hmm.. Jag får väl antagligen ”studieabstinens” om några månader och ändrar mig igen, om jag känner mig själv rätt. Men nu, åtminstone den här veckan, känns det som om detta är rätt val för mig och kommer gynna min lycka i längden. Samt att jag kanske kan bli lite mer avslappnad och mindre stressad nu igen. Skönt! Nu ska jag återgå till att njuta av solen och livet för stunden..


Hur har ni gjort och tänkt kring utbildningar och allt därtill?


Tjingeling och trevlig helg!


Kommentarer

helena

Postat 2011-10-14 11:58:37

is this Hanna????

jag tycker personligen att du har kommit fram till en slutsats som verkar väldigt bra: ta lite tid på att fundera över vad du vill plugga och skaffa lite arbetslivs erfarenhet under tiden. Klok tjej tycker jag!

stora kramar från tant Helena (som ännu vid 41 års ålder vet vad hon vill bli när hon blir stor)

mamma

Postat 2011-10-14 17:29:10

Vad har hänt? har du ramlat o slagit i huvudet :)?? Gör som du vill, men må bra och känn dig glad över nuet. Om det är att plugga, fine. Om det är att jobba o resa ett tag, fine... Allt löser sig för en ambitiös tjej som dig hur du än gör. Kram

Emma

Postat 2011-10-14 23:52:26
Blogg: http://lillalois.blogg.se/

Hej!



Tack för den fina kommentaren i bloggen :)



Jo högskoleprovet gick "bra", dvs. inte bäst, dvs. inte tillräckligt... Fick reservplats men vi kände oss ganska nöjda med att vänta ytterligare ett år (letar efter "drömboendet" vilket tar längre tid än vad vi förväntat oss) så jag ska göra högskoleprovet igen nu i oktober och hoppas på bättre resultat.



Jag tog ju studenten 2007 (hjälp vad länge sedan det låter nu...) och började plugga/jobba extra direkt. Men jag hade jättesvårt att bestämma mig för vad jag ville bli, provade på lite olika utbildningar men fastnade inte för någon. Mitt råd om du är osäker är i alla fall: slösa inga studiebidrag/lån på en utbildning du inte är säker på :) Veckorna med CSN är begränsade så det kan vara bra att ha lite sparat om drömutbildningen sedan visar sig vara flera år lång.



Jag startade ett företag som anordnar hundkurser och liknande när jag var 16 år och det är det jag har livnärt mig på genom åren. Ibland jättebra betalt och ibland knappt till hyran lite beroende på hur livet sett ut i övrigt :p



Kombinationen studier + barn är i alla fall inga problem (pluggar etologi nu i höst och börjar snart plugga juridik också för att komma upp i heltid). Jag tror rent av att det kan vara en fördel att plugga under småbarnsåren, det blir färre timmar på dagis då samtidigt som man kommer framåt i karriären :) Har man sedan jobbat lite innan studierna så har man en bra föräldrapenning!



Ang. ditt inlägg här ovan så tycker jag att det låter klokt! :) Önskar att jag själv kunde släppa omgivningens förväntningar ibland och strunta i när andra anser att man borde vara "klar". Sen kan man ju fråga sig vilka kunskaper som är bäst att ha? Att bo utomlands, lära sig andra språk och kulturer, bli självständig osv. är ju också grymma kunskaper i livet! Och vill man inte tappa studietekniken finns det alltid roliga distanskurser att gå, nästan oavsett ämne kan man se det som allmänbildning eller kanske en bra spetskompetens i sitt framtida yrke?



Lycka till med allt! Och njut av Spanien, låter jättehärligt :)

» All reklam och spam raderas omedelbart!

» Alla foton på bloggen är tagna utav mig om inget annat anges. Det är absolut förbjudet att ta dessa bilder utan tillstånd!
© COPYRIGHT Hanna Edholm

» Var trevlig! Behandla andra som du själv önskar bli behandlad.


Kommentera inlägget här:

» Namn
» Mail (publiceras ej)
» Blogg

» Kommentar

Trackback
Hanna!
Personligt
Personligt bloggar
Personligt
RSS 2.0