Uppdatering från skolbänken

Det var ett tag sedan jag uppdaterade något om vad som händer på studiefronten. Ja, då menar jag den som är aktuell just nu, här nere i Spanien, och inte den framtida hemma i Sverige.


För tillfället så går studierna som sådana väldigt bra. Förbättringen från när jag flyttade hit är STOR, även om min spanska fortfarande inte är helt hundraprocentig. (Det kommer den antagligen aldrig bli.) Grammatiska misstag och små fel smyger sig allt in både här och där. Det mest frustrerande är nästan att ju mer man lär sig, desto fler fel känns det som om man gör. Det finns helt plötsligt enormt många fler tempus att råka bland ihop, och när man nu har en viss känsla för språket uppmärksammar man helt plötsligt vart enda litet ynka fel. Haha. Frustrerande, men i slutändan handlar det ju trots allt om att fortsätta prata, prata, prata så fort det finns en endaste liten möjlighet till det om man ska nå ”toppresultat”! Som det är nu så KAN jag faktiskt tala spanska, och då blir jag samtidigt väldigt irriterad på folk som försöker ”sätta sig på människor” för att de INTE talar spanska. Usch! När de antar att man INTE talar spanska och därför direkt börjar med engelska och har en så otroligt ”nedvärderande” attityd. Allra tydligast ser man detta fenomen inne i de större städerna. I ren protest måste jag då naturligtvis hålla mig till spanskan! Haha. Alltid lika tillfredställande att se snopna miner på människor som ”trott sig veta så mycket”. Fast väldigt glad blir jag såklart när jag möter mysiga människor, som faktiskt FRÅGAR om man förstår allt, om de talar för fort eller otydligt och om man vill att de ska fortsätta konversationen på spanska. Då får man ju en fantastisk möjlighet att tacka ja och träna på att prata med TREVLIGA människor. :) Allra roligast är det när man möter människor på gatan om förväxlar mig med spanjorskorna. Haha. Då blir det verkligen extra roligt att få öva sin spanska!


I övrigt så har tempot i skolan trappats upp en aning då det närmar sig slutprov för den nivå jag nu befinner mig på. (Även om jag personligen slutar skolan direkt därefter och inte får möjlighet att flytta upp även om jag skulle klara provet.) För min del måste jag nu även börja plugga inför ett ”specialprov” som jag gör för CSN:s räkning. Jag tror inte att proven i sig blir speciellt svåra att klara med god marginal över ”godkändnivån”, men som alltid så innebär prov ett visst mått av nervositet. Haha. Så har det alltid varit, och för min del kommer det antagligen alltid vara så. Det vore ju himla onödigt att INTE klara dessa, då det nästan enbart handlar om teoretiska kunskaper och sådant man kan läsa sig till i en bok. Haha. Det är ju bara till att lägga ner några timmar och traggla sig igenom alla sidorna. Bokmal för en vecka, hur svårt kan det vara? ;)


Ne, nu ska jag ut och lägga mig vid poolen några timmar med mina kära kursböcker! Vem har sagt att man inte kan kombinera solande med studier? Bli lite sommarfräsch till utseendet och samtidigt några kilo kunskap rikare.. Låter perfekt för min del! Ciao!


Nuvarande klassen samlad, tillsammans med en av våra lärare (tredje från höger).

Kommentarer

Elin Gabriella - Mops, chihuahua och bebis i magen

Postat 2011-10-18 22:29:04
Blogg: http://elingabriella.se

Svar: Vi bor på 67,5 kvm, väldigt bra planerat :) Vi vill ju till större men just nu är det skönt att bo centralt då jag ska vara mammaledig snart och slipper känna mig låst i ett hus utanför stan, även om det är drömmen om nåt år ;) Det blir mest promenader men några gånger i veckan så gör vi "utflykter" då de får springa lösa eller gå till hundrastgården och busa :) Funkar toppen!



Kram och lycka till!

» All reklam och spam raderas omedelbart!

» Alla foton på bloggen är tagna utav mig om inget annat anges. Det är absolut förbjudet att ta dessa bilder utan tillstånd!
© COPYRIGHT Hanna Edholm

» Var trevlig! Behandla andra som du själv önskar bli behandlad.


Kommentera inlägget här:

» Namn
» Mail (publiceras ej)
» Blogg

» Kommentar

Trackback
Hanna!
Personligt
Personligt bloggar
Personligt
RSS 2.0