Studentlivets ljusaste sidor

 
En inte alltför fet plånbok och vågor av prestationsångest, ja det är väl kanske inte de trevligaste delarna med att vara student. Det kan även jag erkänna. Ändå finns det så otroligt många saker som väger upp det negativa. Som friheten. Hur lyxigt är det inte att få disponera nästan all tid precis som man själv vill!? Ta denna veckan som exempel. Jag hade en ynka redovisning i måndags, 2 timmar and that's it. Tisdag ledig och sedan hade jag en heldag idag (10.15-17.00). Och vad gör jag nu? Tja, jag har tagit helg. Långhelg. 
 
När jag börjar jobba senare kommer sovmorgnar och långhelger vara ett minne blott. Ta mig inte fel, jag fullkomligen älskar att jobba så det ska bli hur roligt som helst, men jag är ingen morgonmänniska och jag trivs himla bra med att jobba hemifrån där jag kan disponera min tid som jag känner för stunden. Så detta med "studentliv" är i sanning min grej.
 
Nu lever vi inte direkt som den "typiska studenten", vilket kanske kan bidra till att jag trivs så bra med tillvaron. Vi har inget kämpigt och tufft studentliv kan jag inte påstå. Både jag och mannen har jobbat under hela studietiden (och dessutom med jobb som vi verkligen brinner för), vi båda läser det som vi är som mest intresserade av och vi bor precis så som vi vill bo. Det ligger ju en hel del tur i det där också; alla kan inte kombinera sina studier med jobb av praktiska skäl, alla hittar inte "den perfekta lägenheten med det perfekta läget" och alla får inte sitt drömjobb bara sådär. Sedan handlar det såklart mycket om prioriteringar och engagemang, men oavsett vad som gjort att vi hamnat där vi är idag så trivs vi synnerligen bra med det - vår version av "studentlivet". Hade jag behövt äta nudlar varje dag hade kanske inte studentkonceptet tilltalat mig riktigt lika mycket.
 
 
Så ja, är det något jag kommer sakna sedan så är det just friheten. Friheten att ta sig an vilka roliga jobb som än kan tänkas komma upp, friheten att kunna unna sig en hemmadag när man känner att det "behövs" och friheten att jobba under vilka former man själv än känner för. Ja samt all tid vi får för varandra. Just eftersom vi kan göra lite som vi vill med våra scheman hinner jag och mannen umgås så väldigt mycket mer än vad som blir aktuellt med fasta jobb sen.

Kommentarer

» All reklam och spam raderas omedelbart!

» Alla foton på bloggen är tagna utav mig om inget annat anges. Det är absolut förbjudet att ta dessa bilder utan tillstånd!
© COPYRIGHT Hanna Edholm

» Var trevlig! Behandla andra som du själv önskar bli behandlad.


Kommentera inlägget här:

» Namn
» Mail (publiceras ej)
» Blogg

» Kommentar

Trackback
Hanna!
Personligt
Personligt bloggar
Personligt
RSS 2.0