En tur till London

 
Jag skulle absolut inte påstå att jag är något proffs på London, men eftersom frågor om "tips" poppat upp kan jag ju bara lite snabbt nämna vilka delar jag personligen har uppskattat lite extra. Eller åtminstone vilka delar jag kan tänka mig att ni är intresserade av. Så, nu kör vi.
 
Musikal - Behöver jag säga mer? Jag skulle utan problem kunna ägna minst en vecka åt att gå på olika musikaler där, det finns så otroligt mycket roligt att se! Å andra sidan är hela musikalvärlden för mig väldigt fascierande. Om man gillar sådant kan jag varmt rekommendera ett musikal-besök. (Ett smart drag är såklart att boka biljetter innan resan.)
 
Shopping - Jo visst finns det en hel del affärer i den staden! Det är svårt att inte springa på minst en butik med saker som man gillar. Nu är jag verkligen ingen shoppingmänniska (längre) men för er som älskar affärer är det heaven, det finns som sagt något för alla. Sedan ska väl sägas att det är som på många andra ställen i världen - inhemska märken är billigare, men generellt sett är prislapparna ungefär desamma som här hemma. Annars finns det ju alltid speciella affärer som åtminstone jag tycker är roligt att ha besökt: Harrods, Selfridge och att ha gått Oxford Street. Det klassiska. För er som, precis som mig, gillar Barbour kan det varmt rekommenderas att besöka en sådan affär - priserna är väldigt trevliga jämfört med här i Sverige.

Rundvandring - Det för mig alldeles självklara när man kommer till en ny stad - snöra på promenadskorna och börja knata runt! Det finns fantastiskt mycket att se till fots. Om du har tur med vädret erbjuder London väldigt mycket att se. Givetvis tycker jag att man ska svänga förbi de "stora" platserna: Buckingham Palace, Hyde Park, Piccadilly Cirkus (även om just det mest är för att kunna pricka av på listan), Trafalgar Square, Big Ben och Westminster samt de andra klassiskerna. Utöver dem tycker jag att det är himla mysigt att bara strosa runt och titta, liksom ta in hela atmosfären lite. Ja, och självfallet stanna till på en och annan mysig pub (såvida man har åldern inne).
 
Palace of Westminster - Guidad tur inne i byggnaden var något vi gjorde under en utbytesresa (2011) och jag hade i ärlighetens namn inte speciellt höga förhoppningar inför det momentet. Dra mig baklänges så fel jag hade, det var intressant rakt igenom. Kanske berodde det på en fantastisk guide eller på något annat, men den turen tycker jag absolut man ska göra om möjlighet finns. (Prislappen har jag ingen aning om, men jag tvivlar på att den är speciellt stor.)
 
Museum - Precis som i många andra städer finns i London en hel del olika museum utspridda i staden. Flera är dessutom helt gratis, så letar man billiga aktiviteter och samtidigt är lite kultur-/historiaintresserad så kan det varmt rekommenderas. Lite allmänbildning har få människor dött av!
 
The London Dungeon - Ett himla roligt inslag för den som känner sig lite historia-intresserad fast inte är vrålsugen på att knata runt på "vanliga museum". Det är upplagt som en "spökvandring" och längs vägen får man vara med om olika historiska skräckhändelser (Sweeney Todd, Jack the Ripper, The Plague etc.) i form av "små pjäser". Det hela tog ungefär 90 minuter och är något som jag absolut kan rekommendera - väldigt välgjort och genomtänkt. Ett hett tips är att läsa på lite om de olika händelserna på förhand, så är det lättare att följa med i storyn. (Biljetter är en smart idé att boka i förväg och ta med.)
 
Madame Tussauds - Vaxmuseet, en klassiker. När jag gick dit (2011) hade jag redan besökt Tussauds i New York, och för mig visade det sig vara en sådan grej som jag tycker är vrålkul första gången. Sedan är det inte samma sak. (Kanske inte helt oväntat, men ändå.) Så har man varit på ett vaxmuseum tidigare tycker jag personligen att pengarna kan läggas på roligare saker, men har man inte varit där så gå! Det tycker jag absolut. 
 
City Cruises (Sightseeing, Thames) - Första gången jag var iväg till London (2008) så var vi ett gäng som åkte en guidad tur med båt på Themsen och ska jag vara helt ärlig var det inte det roligaste jag gjort. Nu misstänker jag att några år på åldern gjort sitt till intresset, men om jag skulle välja igen så hade jag föredragit en tur med buss framför en med båt - jag tror det är roligare och ger mer.
 
Chinatown - Jag har personligen aldrig varit i det Chinatown som finns i London, men jag har hört att det ska vara himla fint där. Speciellt kvällstid om man vill hitta ett bra, mysigt mathak.
 
Ja det finns naturligvis många, många fler saker att göra i London. Själv har jag t.ex. aldrig orkat lägga tid på att köa till London Eye, men det är såklart något som många skulle skriva med på sin lista. Om ni har fler heta London-tips eller förslag på roliga saker att göra där (vilket ni säkerligen har), så får ni väldigt gärna dela med er av dem i en liten kommentar. Eller varför inte berätta om era bästa shopping-tips, ifall ni varit på någon speciell musikal och vad ni tyckte om den eller andra spännande åsikter? Vad får man inte missa när man är i London?

Kommentarer

louise

Postat 2013-05-07 16:51:20
Blogg: http://vitmossa.blogg.se

Jack the ripper turen är hur cool som helst, den rekommenderar jag alla att gå på! Man får gå med en guide i grupp, på gatorna där Jack dödade de prostituerade, och man får kunskap samtidigt som man går i mysiga gränder och mörka gator på kvällen. Det var sjukt intressant! Tillexempel hade jag ingen aning om att prostituerade inte fick stå stilla när de raggade kunder så de fick gå runt och runt för att inte bli arresterade. De måste varit helt slut i slutet.

Svar: Se där! Det visste jag inte ens att det fanns en sådan tur.. Tur att det finns andra som delar med sig av kunskap - tack! :)
Hanna

Em

Postat 2013-05-08 07:33:20

Man kan förboka biljetter till London Eye, precis som med mycket annat, dessutom kan man betala lite mer och bara glida förbi kön. Ett måste för mig som har någon slags skräckblandad förtjusning för turistattraktioner med utsikt och höjd inblandat.

Svar: Oh, ja men då så - då är det ju bara till att tuta och köra! :) Håller tummarna extra hårt för att ni får finväder och perfekt utsikt i juni då!
Hanna

Fia

Postat 2013-05-12 21:12:55
Blogg: http://fiasfight.blogg.se

Jag tycker inte man ska missa portobello road(iofs endast på lördagar), camden stable market och Notting hill :)

Svar: Oh, heja heja alla heta tips! :)
Hanna

» All reklam och spam raderas omedelbart!

» Alla foton på bloggen är tagna utav mig om inget annat anges. Det är absolut förbjudet att ta dessa bilder utan tillstånd!
© COPYRIGHT Hanna Edholm

» Var trevlig! Behandla andra som du själv önskar bli behandlad.


Kommentera inlägget här:

» Namn
» Mail (publiceras ej)
» Blogg

» Kommentar

Trackback
Hanna!
Personligt
Personligt bloggar
Personligt
RSS 2.0